Ograniczenia ilości paliwa w jednostce transportowej – co mówi doradca ADR Szczecin?
Wielu przewoźników i kierowców zadaje jedno, powracające pytanie: ile paliwa może znajdować się w jednostce transportowej, zanim zajdzie konieczność stosowania pełnych przepisów Umowy ADR? W tym artykule doradca ADR odpowiada na to pytanie, rozwiewając wątpliwości dotyczące paliwa używanego do napędu pojazdu oraz możliwych sankcji w przypadku przekroczenia dopuszczalnych limitów.
Czy paliwo w baku podlega przepisom ADR?
Zgodnie z Umową ADR, paliwo znajdujące się w zbiornikach pojazdu, służące do jego napędu lub zasilania zamontowanego na nim sprzętu (np. agregatów, chłodni), nie podlega przepisom ADR. Jest to wyraźnie wskazane w wyjątkach zawartych w części 1.1.3.2 Umowy ADR.
Warunkiem skorzystania z tego wyłączenia jest jednak to, by paliwo to było faktycznie wykorzystywane podczas transportu lub było przeznaczone do użycia w trakcie operacji przewozowej.
Jakie są limity paliwa w zbiornikach?
ADR wskazuje konkretne wartości graniczne, których przekroczenie może wiązać się z konsekwencjami prawnymi:
Zbiorniki stałe (czyli wbudowane w pojazd):
maksymalnie 1500 litrów na jednostkę transportową.Zbiornik zamocowany na przyczepie:
nie więcej niż 500 litrów.Paliwo w zbiornikach przenośnych (kanistrach):
dopuszcza się przewóz do 60 litrów na jednostkę transportową – bez konieczności stosowania pełnych przepisów ADR.

Przekroczenie limitów – co grozi kierowcy?
W sytuacji, gdy całkowita ilość paliwa w zbiornikach przekracza wartości określone powyżej, a przewóz nie spełnia innych warunków wyłączenia, mamy do czynienia z naruszeniem przepisów ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych.
W takim przypadku:
kierowca powinien spełniać wymagania ADR (m.in. odpowiednie szkolenie ADR),
pojazd należy oznakować tablicami barwy pomarańczowej,
obowiązują też pozostałe przepisy dotyczące dokumentacji i wyposażenia.
Brak dostosowania się do tych wymogów może skutkować nałożeniem mandatu w wysokości 2000 zł, zgodnie z załącznikiem do ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. (poz. 5.13).
Podsumowanie – o czym warto pamiętać?
Jeśli korzystasz z pojazdów zasilanych paliwem, zawsze sprawdzaj, ile paliwa znajduje się w zbiornikach – dotyczy to zarówno zbiorników stałych, jak i przenośnych. Przekroczenie dopuszczalnych ilości automatycznie zmienia status przewozu i może wymagać zastosowania pełnych procedur wynikających z Umowy ADR.
W razie wątpliwości najlepiej skonsultować się z doradcą ADR DGSA. Pamiętaj – nieświadomość przepisów nie zwalnia z odpowiedzialności.
📞 Zadzwoń lub napisz – Jeśli Twoja firma potrzebuje wsparcia w zakresie raportów powypadkowych, doradztwa DGSA, szkoleń ADR, sprawozdań rocznych.
Zapewnię Tobie kompleksową pomoc.
Tel 509 873 723